Τα 10 δισ. ευρώ μπορούν να φτάσουν οι εξαγωγές αγροτικών και κτηνοτροφικών δίνοντας ανάσα στην εθνική οικονομία σύμφωνα με τον κ. Στέλιο Δρύ διευθύνοντα σύμβουλο της Foodstandard, εταιρίας που δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών πιστοποίησης και οργάνωσης – ανάπτυξης σε επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα.
Προς το παρόν πάντως οι εξαγωγές φτάνουν τα 4 δις. Ευρώ, με σημαντικές αγορές να μην μπορούν να γίνουν δέκτες όλης της γκάμας των Ελληνικών προϊόντων.
Σήμερα, π.χ. οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων στην Κίνα περιορίζονται στις εξαγωγές παρθένου ελαιολάδου (6,3 εκατ. ευρώ ετησίως) και κρασιού (1,6 εκατ. ευρώ ετησίως) επί συνολικών ετήσιων εξαγωγών της τάξης των 382 εκατ. ευρώ. Ουσιαστικά, οι εξαγωγές ελληνικών τροφίμων στην Κίνα αντιστοιχούν στο 2% του συνόλου. Να σημειωθεί ότι σε επίπεδο συνολικών ελληνικών εξαγωγών προς όλες τις χώρες του κόσμου, οι εξαγωγές αγροτοδιατροφικών προϊόντων αγγίζουν το 20%.
Αναγκαία προϋπόθεση για την επέκταση αυτή του εξαγωγικού χαρακτήρα του πρωτογενούς τομέα είναι η στροφή σε εξαγώγιμα αγροδιατροφικά προϊόντα (όπως π.χ. αντικατάσταση της κονσερβολιάς με ελιές Καλαμών), η καλλιέργεια νέων προϊόντων που συνδέονται με την υγιεινή διατροφή, όπως η στέβια, η αλόη ή το λάδι, αλλά και η ανάδειξη των parentals προϊόντων, δηλαδή των συγγενικών με βασικά είδη παραγώγων (προϊόντα μαστίχας). Ως παράδειγμα επιτυχημένης παραγωγικής και εξαγωγικής πρακτικής ο κ. Δρύς, σε πρόσφατη συνέντευξης τύπου, την περίπτωση της επιτραπέζιας ελιάς όπου σε δέκα χρόνια η παραγωγή από 90.000 τόνους έφτασε του 140.000 τόνους με το 75-80% αυτών να εξάγονται.
Την ίδια ώρα στο Αγρίνιο, 55 παραγωγοί μεταξύ των οποίων και ο Σάκης Ρουβάς, αντικατέστησαν 1.000 στρέμματα, στα οποία κατά το παρελθόν καλλιεργούνταν καπνός, με στέβια η οποία έχει συγκομιδή τρεις φορές τον χρόνο και καλή απόδοση όπως υποστήριξε ο ίδιος. Σύμφωνα με τον κ. Δρυ οι παραγωγοί έχουν κλείσει συμβόλαιο για την πώληση της παραγωγής τους σε συνεργάτη της Pepsico ενώ η απόδοση είναι 1.000 δολάρια το στρέμμα.
Στο μεταξύ, ο τουρισμός μπορεί να αποτελέσει διέξοδο καθώς προσφέρει μια έτοιμη αγορά χωρίς να αναγκάζει τους παραγωγούς και τους διακινητές σε υψηλά κόστη Marketing. Είναι ενδεικτική η περίπτωση της Κρήτης που φιλοξενεί ετησίως περί τα 3,5 εκατομμύρια τουρίστες και εξάγει μόλις 1.300 τόνους τυποποιημένο ελαιόλαδο τη στιγμή που θα μπορούσε όπως υποστήριξε ο κ. Δρύς να εξάγει τουλάχιστον 3.500 τόνους.
Ωστόσο το βασικότερο πρόβλημα στην όλη διαδικασία είναι η χρηματοδότηση καθώς η κατάσταση των τραπεζών αλλά και η συνολική έλλειψη ρευστότητας δημιουργούν προσκόμματα.
Η δημιουργία ΑΚΕΣ (Αμοιβαία Κεφάλαια Επιχειρηματικών Συμμετοχών) και ΕΚΕΣ (Εταιρίες Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών), σύμφωνα με τον κ. Δρύ με τη συμμετοχή ελληνικών και ξένων επενδυτικών κεφαλαίων αλλά και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων, με στόχο να υλοποιηθεί μέσα στο 2015 μπορεί να δώσει λύση αλλά όχι άμεσα ακόμα.
Γιώργος Αλεξάκης
You must be logged in to post a comment.