Ποια θέση κατέχει η μπύρα στην Γαλλική αγορά, ποιες οι συνήθειες του Γάλλου καταναλωτή και ποιες οι εξαγωγικές προοπτικές των ελληνικών ζυθοποιιών στην κατεξοχήν χώρα του οίνου. Τι εμπορικό ισοζύγιο έχουμε στο συγκεκριμένο προϊόν με την Γαλλία. Δείτε την πλήρη έρευνα του γραφείου οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι.
.
Γενικά χαρακτηριστικά
Η μπύρα στην Γαλλία δεν είναι τόσο δημοφιλής όσο είναι ο οίνος. Το συγκεκριμένο ποτό δεν έχει την παράδοση και την φήμη που έχει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία, η Τσεχία και γενικότερα στις χώρες της Βορείου Ευρώπης. Το γεγονός της ανεμικής εσωτερικής ζήτησης αντανακλάται και σε επίπεδο παραγωγής, όπου εκτός των μικρών τοπικών παραδοσιακών βιοτεχνικών μονάδων παραγωγής, όλη η παραγωγή κυριαρχείται από ξένους επιχειρηματικούς ομίλους. Επιπλέον, δεν υπάρχουν διεθνώς αναγνωρίσιμες εμπορικές επωνυμίες ποικιλιών μπύρας που θα μπορούσαν να σταθούν με επιτυχία στις διεθνείς αγορές. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που το εξωτερικό εμπόριο του εν λόγω προϊόντος είναι σε μόνιμη βάση ελλειμματικό.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία για το 2013, η μέση κατανάλωση αυτής ανέρχεται στα 30 λίτρα ανά κάτοικο ετησίως, γεγονός που την κατατάσσει στην 26η θέση μεταξύ των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση κατανάλωση ανά κάτοικο στην Γερμανία είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερη από εκείνη στην Γαλλία.
.
Κατανάλωση
Η κατανάλωση μπύρας στην γαλλική αγορά ακολουθεί τα τελευταία τριάντα έτη μία καθοδική πορεία της οποίας η σωρευτική πτώση έχει φθάσει το 30%. Αυτό προφανώς οφείλεται στην μεγάλη επιρροή που έχουν τα προϊόντα οίνου στην κατανάλωση αλκοολούχων ποτών με χαμηλή ή μέση περιεκτικότητα σε αλκοόλ στη γαλλική αγορά.
Το 2013 παρόλο που υπήρξε υπερβολική αύξηση των φόρων στο αλκοόλ (+160%), που είχε ως συνέπεια την αύξηση της τιμής της μπύρας από 10% έως και 14%, η κατανάλωση αυτής μειώθηκε μόνο κατά 3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η μείωση παρατηρήθηκε κυρίως στις καφετέριες και τα παραδοσιακά μπαρ-μπυραρίες και λιγότερο στα σημεία λιανικών πωλήσεων των μεγάλων αλυσίδων τροφίμων.
Οι κατηγορίες καταναλωτών που καταναλώνουν τις μεγαλύτερες ποσότητες μπύρας ανευρίσκονται στους νέους και στους άνδρες άνω των 35 ετών μέσης εισοδηματικής επιφάνειας. Τα νοικοκυριά χαμηλού ή μέσου εισοδήματος κατέχουν το 70% των συνολικών πωλήσεων της μπύρας. Επίσης, το 70% της συνολικής κατανάλωσης πραγματοποιείται από τον ανδρικό πληθυσμό.
Η ανάλυση της κατανάλωσης σε επίπεδο γεωγραφικών διαμερισμάτων της Γαλλίας δείχνει ότι υπάρχει διαφορά στις καταναλωτικές προτιμήσεις μεταξύ βορρά και νότου. Στην βόρεια Γαλλία η κατανάλωση είναι εμφανώς μεγαλύτερη, όμως το μέγεθος του πληθυσμού σε αυτές τις περιοχές είναι μικρό σε σχέση με το συνολικό και για αυτό η συνολική μέση κατανάλωση είναι ιδιαιτέρως μικρή.
Σε επίπεδο εταιρειών αλλά και ομώνυμων εμπορικών επωνυμιών οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές είναι η Kronenbourg και η Heineken. Η πρώτη πραγματοποιεί το ήμισυ των πωλήσεών της σε συσκευασίες των 26 φιαλών. Η δεύτερη πετυχαίνει τις μεγαλύτερες πωλήσεις της σε συσκευασίες των 6 ή και 12 φιαλών/κυτίων.
Σύμφωνα με τις πωλήσεις που σημειώθηκαν το περασμένο έτος στα Γαλλικά σούπερ μάρκετ και τις υπεραγορές, η μπύρα τύπου “Spécial Supérieure 5,5°” κατέχει την 1η θέση με μερίδιο της τάξεως του 37%, σημειώνοντας μια άνοδο +8% συγκριτικά με το έτος 2013. Στη συνέχεια ακολουθούν οι μπύρες τύπου “Spécialités ( Blanche,d’Abbaye) που έχουν το 33% (+12,6% από το 2013), οι “Luxe” το 25% σημειώνοντας μια μικρή πτώση της τάξεως του 1,6%, οι “Panaches” το 3% χωρίς αξιοσημείωτη μεταβολή και τέλος οι μπύρες χωρίς αλκοόλ το 2% σημειώνοντας μία μικρή αύξηση της τάξεως του 2,1% πάντα σε σχέση με το έτος 2013.
Η κατανάλωση της μπύρας συνδέεται άρρηκτα με τον καιρό και με τα αθλητικά γεγονότα που διεξάγονται, καθώς είναι παράγοντες που επηρεάζουν άμεσα τις πωλήσεις της. Με σκοπό την βελτίωση της εικόνας της μπύρας, ο σύνδεσμος παραγωγών Γαλλίας επιθυμεί να υιοθετήσει την μπύρα ως μέρος της Γαλλικής κουλτούρας και γαστρονομίας και να την εντάξει με ανάλογες διαφημιστικές εκστρατείες στα κατά τόπους εστιατόρια, στα πλαίσια της προώθησης της.
Παρόλο την απογοητευτική εικόνα που μας δείχνουν οι στατιστικές συνολικά για τον κλάδο, η διαφοροποίηση των προτιμήσεων στην κατανάλωση της μπύρας τα τελευταία έτη παρουσιάζει ενδιαφέρον. Συγκεκριμένα, οι προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού έχουν γίνει πιο επιλεκτικές αναζητώντας ποιοτικές μπύρες με ιδιαίτερες γεύσεις για τις οποίες είναι έτοιμο να δαπανήσει περισσότερα χρήματα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση πολλών βιοτεχνικών ζυθοποιείων των οποίων η παραγωγή αυξάνεται τα τελευταία έτη με διψήφιους ρυθμούς. Εντούτοις, η επίδραση του φαινομένου αυτού είναι ακόμη μικρή καθόσον το μερίδιο που κατέχουν αυτές οι βιοτεχνικές ζυθοποιίες στην γαλλική αγορά σε σχέση με την βιομηχανική μπύρα είναι ακόμη πολύ μικρό.
.
Παραγωγή
Η παραγωγή μπύρας στην Γαλλία κυριαρχείται από τρεις μεγάλους διεθνείς Ομίλους που κατέχουν με το σύνολο των εμπορικών τους επωνυμιών το 85% της συνολικής κατανάλωσης στην χώρα. Αυτές είναι η Ολλανδική Heineken, η Δανέζικη Kronenbourg και η Βελγο-βραζιλιάνικη InBev.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο ζυθοποιών Γαλλίας, υπάρχουν 107 εταιρείες παραγωγής μπύρας στη Γαλλική επικράτεια οι οποίες παράγουν 2000 διαφορετικά είδη μπύρας και απασχολούν σε μόνιμη βάση 4500 εργαζομένους. Πλέον αυτών, υπάρχουν και 600 βιοτεχνίες μικρού μεγέθους. Οι περισσότερες μονάδες παραγωγής ανευρίσκονται στην Βορειοανατολική Γαλλία. Στην περιοχή της Αλσατίας παράγεται το 60% του συνόλου της παραγωγής ενώ στην περιοχή του Nord Pas de Calais το 35%.
Συνολικά η παραγωγή μπύρας έφθασε το 2013 τα 16 εκατ. εκατόλιτρα και είναι σε μόνιμη βάση μικρότερη της πραγματοποιούμενης κατανάλωσης.
.
Εξαγωγικό εμπόριο
Το εξωτερικό εμπόριο της Γαλλίας στη μπύρα και ιδίως οι εισαγωγές κυριαρχούνται παραδοσιακά από τις συναλλαγές με τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το 96.4% του εισαγωγικού εμπορίου της Γαλλίας σε αξία ή το 90% σε όγκο πραγματοποιείται από τον οικονομικό κοινοτικό χώρο.
Από την άλλη πλευρά οι γαλλικές εξαγωγές προς τις τρίτες χώρες σημειώνουν καλύτερη επίδοση καθώς για το ίδιο εξεταζόμενο έτος φθάνουν στο 13.6% σε επίπεδο όγκου ή στο 24% σε επίπεδο αξίας επί των συνολικών εξαγωγών.
Ο όγκος του εξωτερικού εμπορίου είναι τα τελευταία έτη ανερχόμενος ενώ το εμπορικό ισοζύγιο παραμένει σταθερά πολύ ελλειμματικό σε βάρος της Γαλλίας (πίνακας 1).
Η κάλυψη των εισαγωγών από τις εξαγωγές ήταν το 2014 στο 56.6%.
.
Πηγή: Eurostat
.
Οι κυριότερες κοινοτικές χώρες από τις οποίες εισάγει η Γαλλία, είναι το Βέλγιο με μεγάλη διαφορά από τις άλλες χώρες, η Ολλανδία, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Υπάρχει πολύ μικρή διασπορά καθώς οι τρεις πρώτες χώρες προμηθευτές της γαλλικής αγοράς κατέχουν μερίδιο της τάξεως του 87%.
Ειδικότερα το Βέλγιο, λόγω γεωγραφικής γειτνίασης, μεγάλης παράδοσης στην παραγωγή μεγάλου αριθμού ποικιλιών μπύρας αλλά και πολλών γνωστών εμπορικών επωνυμιών, κατέχει το ήμισυ των συνολικών ποσοτήτων που εισάγονται στην γαλλική επικράτεια (πίνακας 2).
.
Πηγή: Eurostat
.
Οι εισαγωγές από τις τρίτες χώρες άγγιξαν το 2014 τα 18 εκατ. €. Οι δύο κυριότεροι προμηθευτές της Γαλλίας είναι το Μεξικό με 4,4 εκατ. € και η Κίνα με 3,7 εκατ. €.
Στην κορυφή των κυριότερων παραδοσιακών εξαγωγικών προορισμών της Γαλλίας εντός του κοινοτικού οικονομικού χώρου είναι η Ισπανία και ακολουθούν το Βέλγιο, η Αγγλία, η Ολλανδία, η Ιταλία και η Ιρλανδία (πίνακας 3).
.
Πηγή: Eurostat
.
Οι γαλλικές εξαγωγές προς τις τρίτες χώρες το 2014 έφθασαν τα 68 εκατ. €. Οι κυριότεροι αποδέκτες είναι η Ελβετία με 14,4 εκατ. €, η Κίνα με 10,2 εκατ. € και ο Καναδάς με 8,8 εκατ. €.
.
Διμερές Εμπόριο
Οι ελληνικές εξαγωγές είναι πολύ μικρές και παρόλο την μεγάλη ποσοστιαία αύξηση που σημείωσαν το 2014 αντιπροσώπευσαν μόνο το 0.7% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Από την άλλη πλευρά η Γαλλία είναι ο 2ος προμηθευτής της ελληνικής αγοράς μετά την Γερμανία. Συγκεκριμένα, το 2013 οι γαλλικές εξαγωγές έφθασαν τα 6,8 εκατ. € ή το 15% της αξίας των συνολικών εισαγωγών μπύρας στην ελληνική αγορά. Το 2014 σημείωσαν μικρή πτώση στα 5,3 εκατ. € όμως αύξησαν το μερίδιο τους στο 17% καθώς η αξία των εισαγωγών στην Ελλάδα σημείωσε μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση.
Από την πλευρά του γαλλικού εξαγωγικού εμπορίου, οι γαλλικές εξαγωγές προς την Ελλάδα ευρίσκονται στην 8η θέση της κατάταξης για το 2014.
Παρίσι, Μάιος 2015
Πηγή:
You must be logged in to post a comment.