Το ότι οι εξαγωγές είναι μια σίγουρη μέθοδος διεξόδου από την οικονομική κρίση και το ότι αποτελούν το οξυγόνο της εθνικής μας οικονομίας είναι πράγματα κοινά αποδεκτά.
Γνωρίζοντας λοιπόν πόσο σημαντικές είναι οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων τόσο για κάθε μεμονωμένη επιχείρηση όσο και για την Εθνική μας Οικονομία, πρέπει καταρχήν να συνειδητοποιήσουμε ποιες είναι οι στοιχειώδεις απαιτήσεις μιας επιτυχημένης εξαγωγικής δραστηριότητας.
Κατά την γνώμη μας, δύο μόνο λέξεις, το δίπτυχο επαγγελματισμός και συνέπεια, εκφράζουν το μεγαλύτερο ποσοστό των απαιτήσεων αυτών.
Πιο συγκεκριμένα:
Επαγγελματισμός: Αποτελεί θεμελιώδη λίθο σε κάθε προσπάθεια εξαγωγικής δραστηριότητας με σοβαρές πιθανότητες επιτυχίας. Τούτο σημαίνει πως πρέπει πριν από κάθε εξαγωγική προσπάθεια να προηγηθούν ορισμένες ενέργειες που θα μας προφυλάξουν από πιθανή αποτυχία όπως:
- συγκέντρωση πληροφοριών για την συνολική αγορά που έχει το προϊόν που θέλουμε να εξάγουμε σε μια αγορά-στόχο,
- το ποσοστό των εισαγωγών που έχει η συγκεκριμένη αγορά σε σχέση με την εγχώρια παραγωγή και η «κατά κεφαλή» κατανάλωση (όπου υπάρχει),
- την διερεύνηση των ορίων που καθορίζει η αγορά-στόχος κατά την ανάλυση των προϊόντων μας (για τις εκτός ΕΕ αγορές),
- την διερεύνηση των απαραίτητων ενδείξεων που θα πρέπει να φέρει η ετικέτα των προϊόντων μας για να είναι κατανοητή στους καταναλωτές της αγοράς-στόχου και –εφόσον απαιτείται- η έγκρισή τους πριν από την πρώτη φόρτωση,
- την ανάλυση των λιανικών τιμών πώλησης για την εκτίμηση της ανταγωνιστικότητας των τιμών εξαγωγής με υπολογισμό των επιβαρύνσεων που μεσολαβούν (μεταφορικά, πιθανοί δασμοί ή άλλες επιβαρύνσεις κατά την εισαγωγή, περιθώρια κέρδους εισαγωγέα και λιανικού εμπορίου στην χώρα-στόχο, Φόρος Προστιθέμενης Αξίας κ.α.),
- την έρευνα και την αξιολόγηση των εισαγωγέων που δραστηριοποιούνται στον τομέα των προϊόντων μας και την επιλογή του εισαγωγέα με ιδιαίτερη προσοχή στην φερεγγυότητά του,
- την πλήρη εικόνα ενδεχόμενου «ενδο-ελληνικού» ανταγωνισμού στην αγορά-στόχο,
- την προσεκτική διερεύνηση της δυνατότητας ασφάλισης των εξαγωγικών πιστώσεων για τον συγκεκριμένο πελάτη μας και
- την χάραξη στρατηγικής marketing ανάλογα με το μέγεθος της αγοράς-στόχου,
είναι τα πιο βασικά στοιχεία της έννοιας του επαγγελματισμού.
.
Συνέπεια: Η συνέπεια αλλά και η σοβαρότητα που δείχνουμε απέναντι στους συνεργάτες τους οποίους επιλέγουμε στις αγορές του εξωτερικού αποτελεί τον δεύτερο πυλώνα στον οποίο στηρίζεται κάθε πετυχημένη εξαγωγική προσπάθεια. Τούτο, μεταξύ άλλων, σημαίνει:
- Να προσφέρουμε ένα προϊόν που δεν θα παρουσιάζει κανένα απολύτως πρόβλημα στην συσκευασία ή στην ποιότητα που συμφωνήσαμε.
- Να επιδεικνύουμε σχολαστική προσοχή στους όρους που συμφωνήσαμε είτε αφορούν τις τιμές, τα μεταφορικά, την ασφάλεια των εμπορευμάτων, τα προωθητικά – διαφημιστικά, τον χρόνο φόρτωσης ή παράδοσης των εμπορευμάτων μη διστάζοντας να αναλαμβάνουμε κάποια επιβάρυνση όταν και όποτε προκύπτει από λόγους απρόβλεπτους ή ανώτερης βίας. Με τα δεδομένα αυτά «νομιμοποιούμαστε» να απαιτούμε την σωστή εξόφληση των εμπορευμάτων μας χωρίς να κινδυνεύει η απαραίτητη, καλή σχέση μας με τον κάθε πελάτη.
- Να είμαστε προετοιμασμένοι να ανταποκριθούμε σε μια έκτακτη ανάγκη του πελάτη μας, η οποία σε μια σταθερή και μακρά συνεργασία είναι σχεδόν βέβαιο πως θα προκύψει: Η ανάγκη αυτή μπορεί να αφορά μια άμεση φόρτωση, μια διαφοροποίηση ενός υφιστάμενου προϊόντος ή την δημιουργία ενός νέου για τις συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς-στόχου ή και την κατ΄ εξαίρεση, προσωρινή διευκόλυνση του πελάτη σε άμεσες οικονομικές υποχρεώσεις που έχει απέναντί μας. Αυτό βέβαια δεν ισχύει για νέους συνεργάτες γιατί σε μια τέτοια περίπτωση αυτό θα σημαίνει λανθασμένη επιλογή εισαγωγέα που κάναμε εμείς οι ίδιοι.
- Να φροντίζουμε με ιδιαίτερη προσοχή να μαθαίνουμε και να σεβόμαστε την νοοτροπία και τον τρόπο συμπεριφοράς των συνεργατών αλλά και των καταναλωτών κάθε αγοράς-στόχου. Τούτο έχει ξεχωριστή σημασία γιατί πολλές φορές, ακόμα και χωρίς να το θέλουμε, τους προσβάλλουμε με κάποια συμπεριφορά, ενέργεια ή αντίδρασή μας.
Πρέπει συνεπώς να προσπαθήσουμε, ο καθ΄ ένας με τον τρόπο και τα μέσα που διαθέτει, παραμερίζοντας όσο είναι εφικτό τα πολλαπλά προβλήματα που υπάρχουν (έλλειψη ανταγωνιστικότητας, πενιχρές δυνατότητες προώθησης και προβολής, ανεπαρκής εξαγωγική εκπαίδευση και κουλτούρα, κ.α.), να ενισχύσουμε με κάθε δυνατό τρόπο την εξαγωγική προσπάθεια.
You must be logged in to post a comment.