Συγκρίνοντας την εγχώρια παραγωγή και τις εισαγωγές, η Ένωση Ιταλών Αγροτών κατέληξε μαθηματικά ότι « δύο στα τρία μπουκάλια στην Ιταλία περιέχουν ξένο ελαιόλαδο».
Μια χρονιά με πολλά προβλήματα
Λογικό επακόλουθο, αφού για την Ιταλία ήταν η χειρότερη χρονιά των πρόσφατων ετών στην παραγωγή ελαιολάδου. Σε αυτό συντέλεσαν, οι πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες αλλά και η έντονη επίθεση από δάκο.
Πιο αναλυτικά, η παραγωγή μειώθηκε 35%. Χαρακτηριστικά στην Τοσκάνη η μείωση της παραγωγής σε κάποιες περιοχές σημείωσε πτώση 90 % ενώ γενικά παρατηρήθηκε μια πτώση των 50-70%.
Στο περισσότερο από το ήμισυ της παραγωγής της κεντρικής Ιταλίας, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών Ούμπρια, Απουλία και Καλαβρία παρατηρήθηκε συρρίκνωση της παραγωγής κατά το 1/3. Στοιχεία της ISTAT προβλέπουν ότι οι παραγωγή φέτος είναι 302.000 από 464.000 την προηγούμενη σεζόν. Αυτό αποτελεί ένα μεγάλο πλήγμα και για τους Ιταλούς καταναλωτές αν αναλογιστεί κανείς ότι η κατανάλωση ελαιολάδου ανά άτομο είναι 12 kg το χρόνο.
Τα προβλήματα ποιότητας είναι τόσα, ώστε οι παραγωγοί σε αρκετές περιπτώσεις επέλεξαν να μην συλλέξουν ούτε τις ελιές.
Μεγάλη αύξηση των τιμών και εξαπάτηση των καταναλωτών
Όλα τα παραπάνω οδήγησαν σε μια απότομη αύξηση των τιμών, αφού ένα λίτρο λαδιού καλής ποιότητας φθάνει να κοστίζει στον καταναλωτή ακόμη και 13€. Όμως, ακόμα και αν ένας καταναλωτής θελήσει να πληρώσει χρυσό για να αγοράσει ένα ιταλικής παραγωγής λάδι είναι πολύ δύσκολο.
Με την αύξηση των εισαγωγών του ελαιολάδου κατά 45% και με την αδιαφάνεια των ετικετών, όχι μόνο είναι δύσκολο να βρει ο καταναλωτής ιταλικό λάδι στα ράφια, αλλά ακόμη και να καταλάβει αν είναι αυθεντικά ιταλικό.
Άμυνα του ελαιολάδου
Η οργάνωση αγροτών Coldiretti κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Σύμφωνα με τον πρόεδρο Roberto Moncalvo, “εφόσον δύο στα τρία μπουκάλια με ελαιόλαδο στην Ιταλία περιέχουν εισαγόμενο ξένο ελαιόλαδο, πρέπει να υιοθετηθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλιστεί η διαφάνεια στο εμπόριο, στη μάχη κατά των κινδύνων εξαπάτησης και να διασφαλιστεί η πληροφόρηση των ιταλών καταναλωτών. Όλα αυτά προϋποθέτουν συντονισμό με τη δημιουργία μίας task force ελέγχου της άμεσης εφαρμογής των κανόνων που περιέχονται στο νόμο σωτηρίας του λαδιού (salva olio), που έχει εγκριθεί από το Κοινοβούλιο” .
Παράλληλα, η Coldiretti αναφέρει ότι για να εξαλειφθεί τελείως ο κίνδυνος να μην μπορεί ο καταναλωτής να διακρίνει με σιγουριά αν πρόκειται για ιταλικό ελαιόλαδο, θα πρέπει να αναθεωρηθούν οι κανόνες σχετικά με την λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού, να καταργηθεί η πρόσβαση στο μηχανισμό της ενεργητικής τελειοποίησης (ΤΠΑ), να μην ισχύει κανένα απόρρητο για πρόσβαση σε έγγραφα τελωνειακά, από εταιρείες ναυτιλιακές, αεροπορικές και συνοριακών ελέγχων, τα οποία θα πρέπει να τηρούνται και να διακρατώνται μέσω ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων.
Η Ιταλία είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας λαδιών, τα οποία έρχονται να αναμιχθούν με τα εγχώρια. Έτσι, με αυτόν τον τρόπο καλύπτονται τα εισαγόμενα κάτω από τις ιστορικές μάρκες ελαιολάδων ξένες ετικέτες.
Αυτή η κατάσταση συντηρείται από την έλλειψη διαφάνειας, παρά το γεγονός ότι ο νόμος που ψηφίστηκε τη 1η Ιουλίου του 2004, απαιτεί να αναγράφονται οι συγκεκριμένες πληροφορίες στις ετικέτες. Από τα μπουκάλια εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου που προέρχονται από ξένες αγορές στα super market, είναι σχεδόν αδύνατον να διαβαστούν στις περισσότερες περιπτώσεις οι λέξεις «μείγμα ελαιολάδων Ευρωπαϊκής Κοινότητας», «μείγματα μη Κοινοτικών ελαιολάδων» ή «μείγματα ελαιολάδων Κοινοτικών και μη Κοινοτικών» που απαιτείται από το νόμο για τις ετικέτες του ελαιολάδου.
Μέθοδοι παραπλάνησης βασίζονται σε γραμματοσειρά με πολύ μικρούς χαρακτήρες, σε θέσεις πίσω από τη φιάλη, και σε πολλές περιπτώσεις, σε μία θέση στην ετικέτα που την καθιστά δύσκολα ορατή.
Επίσης, συχνά οι φιάλες που περιέχουν παρθένο ελαιόλαδο από ξένες μάρκες πωλούνται σαν ιταλικά έχοντας μάλιστα επάνω τους εικόνες , φράσεις ή και ονόματα που θυμίζουν ιταλικότητα. Οι καταναλωτές επομένως, θα πρέπει να κάνουν τα ψώνια τους με μεγεθυντικό φακό και να επιλέξουν συνειδητά.
Τέλος, η συμβουλή του Διοικητικού συμβουλίου της Coldiretti είναι οι καταναλωτές να κοιτάζουν πιο προσεκτικά τις ετικέτες και να επιλέγουν το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο με ονομασία προέλευσης , εκείνων που ελήφθησαν 100% από ιταλικής προέλευσης ελιές.
Της Σταυρούλας Γαϊτάνη
Πηγή: Olivenews.gr
You must be logged in to post a comment.